Asset-Herausgeber


L'Oficina Antidesnonaments tramita un 80% més d'expedients d'impagament de lloguer respecte del 2019


24. November 2020

En canvi, continuen disminuint les execucions hipotecàries i també disminueixen les ocupacions il.legals en xifres globals

 

L'Oficina aconsegueix aturar dos de cada tres desnonaments programats

 

Neus Truyol: "el que presentam avui és una radiografia de la realitat dels desnonaments a la nostra ciutat i la mostra que feim feina i no ens aturarem de fer-ne fins que cap persona no quedi desatesa i sense llar. D'una banda, necessitam mesures urgents i estructurals, econòmiques i d'habitatge. I d'una altra, exigim la suspensió dels desnonaments fins que no se sobreposi la crisi social derivada de la pandèmia sanitària."

 

Palma, 24 de novembre de 2020.- La regidora de Model de Ciutat, Habitatge Digne i Sostenibilitat, Neus Truyol, ha presentat avui el balanç d'activitat de l'Oficina Antidesnonaments de Palma del que portam de 2020. Acompanyada pel director general d'Habitatge de l'Àrea, Josep M. Rigo, la regidora ha presentat les xifres globals, que posen de manifest l'evolució exponencial del nombre d'expedients de lloguer, que s'ha disparat els darrers anys: des de mitjan 2017 la tendència s'invertí i començaren a créixer mentre disminuïen els expedients per execucions hipotecàries. Aquest fet s'ha agreujat especialment els darrers mesos, especialment de març i fins al juny i juliol.

Concretament, "els darrers 4 anys el nombre d'expedients tramitats per incompliment de lloguer es mantenia al voltant dels 400 anuals. En els 10 primers mesos d'enguany ja s'ha incrementat en més d'un 80 per cent, la qual cosa ha fet que s'arribàs als 721 expedients a dia 31 d'octubre", ha explicat la regidora. En relació amb els expedients vius en aquesta data, 208 dels 327 totals són de lloguer, la qual cosa representa un 64 per cent del total.

"La realitat és que la crisi sanitària provocada pel covid-19 ha fet agreujar aquesta situació i l'evolució mensual d'aquest 2020 mostra que el major nombre d'obertura d'expedients d'aquest tipus es va produir els mesos d'abril, maig i juny, ja que encara no estaven en marxa les ajudes estatals. I el mes de setembre i octubre va disminuir però segueix estant per damunt la mitjana dels altres mesos de l'any. Si bé és cert que el mes de setembre i octubre varen disminuir, continuen per sobre de la mitjana d'altres mesos de l'any". De fet, el ritme i volum de feina s'ha incrementat molt i els i les treballadores de l'OAD obren de mitjana cada setmana entre 20 i 25 expedients nous.

Truyol alerta que "els usuaris que acudeixen a l'OAD després d'esclatar la pandèmia principalment són usuaris que no cobren l'Ingrés Mínim Vital, que no poden accedir als ERTOs, o si el cobren, els és insuficient".

 

Es disparen les sol.licituds d'ajudes per a fer front al lloguer

Des de l'Oficina Antidesnonaments es tramiten diverses ajudes que depenen de l'Àrea de Benestar per a cobrir necessitats bàsiques, com són: alimentació, higiene personal, equipament de la llar, rebuts de la llum i l'aigua, i relacionats amb el lloguer. En aquest darrer supòsit s'han disparat de forma molt greu comparat amb el 2019.

Concretament, enguany ja s'ha concedit ajudes per valor de 177.639 €, de les quals el 96% corresponen a ajudes relacionades amb l'habitatge, ja sigui per a pagar rebuts pendents, ajuda per a pagar l'entrada a un lloguer o habitacions o pensions). Aquestes ajudes ascendeixen a 170.826 €, que representen un 160% més respecte del 2019, quan es varen concedir 65.556 € per aquests conceptes.

 

Expedients per execucions hipotecàries: decreixement continuat

Pel que fa al nombre d'expedients per execucions hipotecàries, es manté el ritme de decreixement continuat. L'any 2016 es varen gestionar 286 expedients, i el 2020 aproximadament 102.

 

Ocupacions il.legals: disminueixen respecte del 2019

També el nombre d'expedients tramitats per ocupacions il.legals ha disminuït en xifres globals respecte de l'any 2019: actualment s'estan gestionant un 40% manco d'expedients per ocupacions si es compara amb les xifres de 2019. Concretament, 89 expedients enfront dels 149 que es varen tramitar durant tot l'any passat.

I d'aquests 89, 55 estan oberts actualment. És a dir, dels 327 expedients oberts a data 31/10, només 55 afecten ocupacions il.legals, això és un 17%.

 

Llançaments aturats: l'OAD atura dos de cada tres desnonaments programats

En relació amb els llançaments aturats amb data de llançament, l'OAD ha aturat o ajornat dos de cada tres desnonaments programats des de l'inici de la seva activitat el 2015. "És un percentatge d'èxit en la seva gestió, que representa un 66% de mitjana, una xifra molt important", ha valorat Truyol. "Malgrat tot, tenim molt clar que continuarem fent feina de valent perquè ningú quedi enrere. Perquè la pèrdua de l'habitatge és la porta de l'exclusió social i garantir-ne l'accés és un dret fonamental per a poder tenir una vida digna".

 

La tasca de l'OAD: obre cada setmana entre 20 i 25 nous expedients

L'OAD fa una tasca imprescindible d'informació, assessorament, acompanyament, informes socials de vulnerabilitat i mediació amb bancs i jutjats que realitza el personal de l'OAD, que representa 4.252 expedients des de l'obertura de l'Oficina l'any 2015. Aquesta feina ha anat en augment i els darrers dos anys les xifres se situen en una mitjana de més 1.000 expedients cada any. Els darrers mesos, s'obren de mitjana cada setmana entre 20 i 25 expedients nous.

Tot i que l'Oficina aconsegueix aturar dos de cada 3 desnonaments, la realitat és que se'n continuen fent una vintena al mes, la qual cosa suposa gairebé un desnonament al dia. "Aquest terç que no hem pogut aturar es deu a motius molt diversos, però la majoria dels casos és perquè la justícia no sol aturar els desnonaments per 2a vegada, tot i tenir informe de vulnerabilitat de l'OAD", ha explicat Truyol.

D'ara i els pròxims 6 mesos (nov-març 21), l'OAD ja gestiona més de 60 desnonaments amb data de llançament. Una mitjana de 20 al mes, gairebé un cada dia. "La situació a dia d'avui és greu i es preveu que empitjori els propers mesos, perquè no tenim la data d'alguns usuaris que estam pendents d'avaluar i perquè els jutjats encara estan posant noves dates dels ajornats en estat d'alarma".

"Exigim la suspensió dels llançaments judicials i la revisió dels expedients, ja que no són desnonaments, sinó projectes de vida", ha incidit la regidora.

Concretament i respecte del 2020, cal recordar que durant l'estat d'alarma es varen suspendre els terminis administratius en els mesos de març a juny. Aquesta aturada ha provocat que els llançaments amb data entre aquests mesos i els següents s'hagin alterat, i des del mes de juliol els jutjats estan reprogramant els llançaments. És a dir, l'OAD ha aturat actualment a data 31 d'octubre 156 desnonaments amb data de llançament, i molts altres que s'estan gestionant cada setmana.

 

Mediació amb les entitats bancàries

"També cal obligar els bancs i les entitats financeres a omplir amb el Codi de bones pràctiques, a oferir lloguers socials i a regular la moratòria de deutes hipotecaris, entre d'altres. No és de rebut que només un 34 per cent dels expedients que s'han treballat amb entitats bancàries hagin aplicat el Codi de bones pràctiques i hagin concedit la reestructuració del deute." Concretament, 69 casos de 199 sol.licitats. D'aquests, 42 han estat denegats i 88 encara estan en procés. Des del principi de l'obertura de l'OAD.

 

L'accés a lloguers socials amb les entitats bancàries: objectiu de moment frustrat i a hores d'ara, pendent

Del total de 373 lloguers sol.licitats des del 2015, només se n'han concedit 139, la qual cosa representa poc més d'un 37%. I la tendència marca un clar descens d'aquesta voluntat per a acordar lloguers socials. L'any 2016 es va aconseguir una punta de 61 lloguers socials, però l'any 2019 només 7 i el que portam d'any només 2.

 

Mesures urgents i estructurals, econòmiques i d'habitatge d'emergència

"Necessitam accions contundents. Ningú pot quedar enrere perquè la pèrdua de l'habitatge és la porta de l'exclusió social. I cal recordar que les ajudes econòmiques o la mediació, o l'ajornament, són només para-xocs, necessitam mesures estructurals".

Neus Truyol ha exposat les mesures necessàries que s'han de dur a terme per a frenar aquesta crisi habitacional des de dos punts de vista:

Exigir més recursos legals:

1. Suspensió dels llançaments judicials.

2. Obligar als bancs i entitats bancàries a complir amb el Codi de bones pràctiques i oferir lloguers socials.

3. Limitar els preus dels lloguers de forma urgent.

4. Facultar entitats locals a regular incentius o gravàmens fiscals a través de l'IBI per a mobilitzar el parc d'habitatges buits.

Exigir més recursos econòmics:

1. El Govern estatal ha d'agilitzar pagament de l'Ingrés Mínim Vital perquè NO s'està pagant.

2. Més recursos supramunicipals per a reforçar l'OAD

3. Desenvolupar la Llei d'habitatge: pisos buits i oficina d'acompanyament en matèria d'habitatge.

4. Perseguir els fons voltor i exigir que surtin a la llum els pisos buits amb les quals especulen.

Datum der letzten Änderung: 5. Mai 2023